Rancang Kerja Anda

Tuesday, November 9, 2010



Apa yang perlu dilakukan apabila tiba di tempat kerja? Sudah tentu anda mengatakan "saya mahu siapkan kerja yang telah diamanahkan serta dipertanggungjawabkan oleh majikan". Sekiranya kita sebagai bos atau pengurus kepada perniagaan sendiri, kita akan mengatakan "saya mahu siapkan kerja itu, kerja ini.."

Inilah yang selalu bermain-main di fikiran kita apabila tiba di tempat kerja. Kita lebih selesa melakukan kerja rutin kita berbanding membuat satu perubahan baru terhadap kerja kita seharian. 

Walhal, pernahkah kita merancang atau membuat sesuatu yang baru dalam cara kita berkerja? Sekiranya pernah, tahniah untuk anda! Mudah sahaja, pernahkah anda membuat senarai semak (list of works) untuk dilakukan pada esok hari? Ramai yang mengetahui akan hal ini, tetapi pernahkah kita melakukannya sekarang? Sekiranya belum, ayuh kita lakukan.

Ini akan membuatkan kita mengetahui jumlah kerja yang perlu kita siapkan. Banyak bukan? Selain itu, kita juga dapat menyusun kerja kita mengikut keutamaan (priority).  Buat kerja  yang penting dan segera dahulu, barulah kita buat yang tidak penting atau tidak segera.

0 comments:

Post a Comment