Mahu Berniaga

Sunday, December 14, 2014


Seorang junior yang mahu menceburkan diri dalam dunia perniagaan bertanyakan pendapat saya beberapa hari lepas.

"Kenapa kamu mahu berbisnes?"


Jawab junior saya itu, "Mahu jadi kaya seperti sahabat Nabi, Abdurrahman bin Auf."
"Bagus.. Bagus .." Saya lontarkan kata pujian ikhlas dari hati seraya terus bertanya soalan lain, "Erm ... Apakah yang menyebabkan kamu memilih beliau (Abdurrahman), bukannya Saidina Osman, Siti Khadijah, atau mana-mana sahabat nabi yang lain?"

"Ermm .. Sebab ramai orang kata beliaulah contoh terbaik kalau nak jadikan idola dalam dunia perniagaan."

Aduhh ... Bagi saya jawapan beliau 'based on' apa 'orang kata' ..

Banyak lagi kena buat research sebelum menceburkan diri dalam dunia perniagaan atau apa sahaja bidang lain. Biarlah jawapan itu konkrit serta mempunyai asas yang kukuh.

Ia ibarat seperti mahu membina rumah idaman hati juga. Jika tapak tidak kukuh, maka 'opportunity' rumah itu rosak serta roboh itu semakin tinggi.

Berdasarkan kajian, lebih 90 peratus perniagaan atau bisnes tutup selepas tiga tahun perlu diambil kira sebelum benar-benar terjun dalam dunia perniagaan khususnya.

Kebebasan Masa

Tuesday, December 2, 2014

                                                          (sumber gambar : Google)

Antara ketakutan saya ialah tiada kebebasan masa. Bebas di sini bermaksud saya tidak mahu dikongkong oleh perkara-perkara yang bersifat online secara tidak terkawal.

Misalnya mempunyai pelbagai jenis akaun media sosial. Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp dan sebagainya.

Bukan menyalahkan akaun-akaun itu, tapi menyalahkan diri sendiri jika tidak pandai MENGURUSKAN pelbagai akaun yang wujud itu sebaik mungkin.

Sebab itulah, antara kebebasan masa yang boleh dicapai ialah dengan meminimakan akaun sosial yang ada.

Secara teorinya, "Semakin sedikit akaun dimiliki, peluang untuk mempunyai kebebasan itu tinggi. Semakin banyak akaun dimiliki, peluang untuk mempunyai kebebasan itu rendah."

Apa-apa pun, ia terpulang kepada diri sendiri juga bagaimana ia diuruskan. 

Tepuk dada, tanya diri masing-masing. Insya-Allah, ada jawapan untuk kita.

Wallahu'alam. 

Astaghfirullah .. Daku mohon ampunan-Mu ya Allah.

Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck

Wednesday, November 5, 2014

Beberapa bulan lepas, seorang rakan penulis bertanyakan saya sesuatu yang menyebabkan saya sukar tidur lena. Tercari-cari jawapan terhadap persoalan yang pernah beliau lontarkan.

"Kata orang sastera .. Orang sastera kena ada sifat sastera dalam dirinya. Salah satunya ialah membaca buku sastera." Kongsi rakan penulis penuh semangat.

"Contoh buku?"

"Buku tulisan Pak Hamka. Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. Buku yang baik untuk dihadami."

Belum sempat saya bertanyakan sesuatu, beliau segera menyambung perkongsiannya, "Sesetengah orang melihat buku itu dari sudut fiksyennya. Sebenarnya ia melangkaui fiksyen, ada sudut sastera yang luar biasa dalam karya Pak Hamka."

= = =

Begitulah perkongsian rakan penulis yang masih saya ingat di minda. Memandangkan ia buku yang dinyatakan secara langsung oleh rakan penulis, saya menanam azam untuk mencari karya tersebut.

Cari, baca dan hadam. Buku yang dimaksudkan saya jumpai. Ia merupakan cetakan tahun 1976. Buku kaver biru.

Beberapa kali saya hadam demi mencari nilai 'sastera' itu.

Sehinggakan saya mengguna pakai teknik 'careful reading' terhadap karya tersebut. Setiap pata kata saya tekuni. Setiap bai-bait ayat saya cermati. Setiap lenggok bahasa saya telusuri.

Allah ya Allah .. Sungguh, ia merupakan karya hebat legasi Pak Hamka buat ummah ini. Di sebalik kisah yang dipaparkan, ada 'sesuatu' yang mahu disampaikan oleh beliau.

Moga Allah berkati serta rahmati buat Pak Hamka.

Pinjaman Peribadi

Monday, October 20, 2014


Ada seorang bakal klien meminta pendapat saya melalui panggilan telefon tangan berkenaan pinjaman yang mahu beliau lakukan bagi membeli rumah teres.

"Tuan, okey tak jika saya ambil pinjaman peribadi untuk beli rumah?"

Disebabkan saya kurang jelas dan kurang arif tentang beberapa perkara mengenainya, saya segera memberitahu, "Tuan, soalan tersebut tuan kena rujuk dengan pihak kewangan. Jika tanyakan saya, takut-takut tuan terasa hati sahaja selepas mendengar jawapannya nanti."

"Maksud tuan?"

"Maksud saya begini. Dari segi perundangan, tuan kena betul-betul fahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan 'pinjaman' dan 'pembiayaan'. 

Keduanya, tuan kena betul-betul semak dan pastikan sama ada 'pinjaman peribadi' itu patuh syariah ataupun tidak.

Ketiganya, tuan kena kaji betul-betul sama ada 'pinjaman peribadi' itu dilakukan semata-mata kehendak ataupun keperluan.

Keempatnya, tuan kena tahu apakah kesan serta akibat apabila mengambil 'pinjaman peribabi' itu kelak."

Sejujurnya, selepas saya memberitahu empat poin tadi, saya hanya mendengar beliau berkata, "Ooo .. Tak tahu pula saya tentang itu. Nasib baik tuan beritahu. Sebab kawan saya kata, pinjaman peribadi sama sahaja dengan pinjaman lain."

Saya mampu tersenyum walaupun beliau tak nampak senyuman saya itu. Tujuan saya beritahu bukan mahu mengajar-ngajar, tapi mahukan agar setiap pilihan yang dibuat itu 'betul-betul masak'. 

Jika tidak betul-betul masak, kelak 'masak' bank akan kerjakan kita!

Satu Rim Kertas A4

Tuesday, September 30, 2014



Pernah suatu hari, saya memohon staf saya di pejabat membeli satu rim kertas A4 bagi kegunaan pejabat. Saya mohon agar didahulukan wang beliau dan saya akan ganti kemudian kerana saya tiada wang kecil untuk diberikan pada waktu itu.


Sehinggalah pada suatu hari yang lain, saya lihat staf saya memegang satu rim kertas yang baharu dibeli dan saya segera bertanya kepada beliau, "Berapa harga kertas tersebut?"

Sambil tersenyum beliau menjawab, "Tak apalah, tak payah bayar!"

"Mana boleh. Lagipun ia untuk kegunaan pejabat. Berapa harganya?" Sambil menghulurkan sekeping not merah kepadanya.

Staf saya dengan keras menolak wang yang saya hulurkan dan memberitahu, "Tak apa. Saya niat sedekah. Memang dah niat untuk sedekah kertas ini untuk kegunaan pejabat."

Masya Allah. Allahu Akbar.

Terkedu saya seketika.

Terasa ada getaran pada hati kecil saya. Sungguh, ia 'situasi' yang menyebabkan saya berfikir bahawa betapa mulianya apabila sesuatu kebaikan itu dilakukan. 

Kebaikan tidak kenal sesiapa. Selalunya mereka yang dicampak rasa untuk berbuat baik tanpa sempadan ini mempunyai 'hati emas' pada jiwa mereka.

Di sisi Allah, pasti ia mempunyai sebaik-baik ganjaran.

- sumber gambar Google

Lion Of The Desert

Sunday, September 14, 2014


Semalam saya direzekikan menonton filem yang mengisahkan seorang pejuang bernama Umar Mukhtar di kaca tv. Perjuangan mempertahan tanahair di negara kelahiran Libya daripada penjajah membenarkan bahawa agama Islam merupakan agama perjuangan.

Ada banyak babak menarik jika mahu saya ulas di sini.

Antaranya ialah bagaimana askar musuh begitu takjub dengan semangat serta sikap perjuangan yang ada pada tentera Islam. Mereka mengikat kaki agar tidak lari di medan perang kerana melarikan diri dari medan perang merupakan kesalahan besar buat para pejuang.

Selain itu, salah seorang pegawai yang diarah untuk menjalankan hukuman gantung seorang wanita di kem tahanan menolak arahan ketuanya kerana berpendapat bahawa peraturan peperangan tidak membenarkan mengantung mati seseorang wanita.

Merogol wanita tahanan serta tidak berperikemanusiaan terhadap kanak-kanak serta orang tua adalah sikap biadap yang sudah lama digambarkan pada tentera musuh. Jika dikaitkan dengan situasi hari ini, apa yang berlaku di Syiria atau Gaza, telah lama dicatatkan oleh sejarah.

Di samping itu, istilah yang dilabelkan terhadap orang Islam sebagai 'pemberontak' telah digambarkan dalam filem ini. Jadi tidak hairanlah jika musuh Islam sibuk melabel 'terrorist' atau pengganas dewasa kini. Mereka tidak akan berhenti melabel atau menggambarkan orang Islam sebegitu sehinggalah kiamat tiba.

Sungguh, sejarah bercerita bahawa Islam bukan sekadar agama ritual.Skopnya lebih luas dan mencapah sifatnya.

Ia sebuah agama perjuangan!

Bertepatan dengan Hari Malaysia esok, filem ini boleh mengajar kita banyak perkara. Tinggal sahaja, mahukah kita berfikir serta mengambil pelajaran daripada apa yang berlaku di sekeliling ..

- sumber gambar Google

Kena Bayar Ker?

Thursday, September 11, 2014

Seorang staf kerajaan datang ke pejabat saya untuk mengesahkan sesuatu yang menjadi kemusykilan. Katanya perihal jual beli rumah yang telah lama berlaku.

Saya pelawa beliau masuk ke bilik dan menyapa ringkas, "Boleh saya bantu? Berkenaan dengan apa ya tuan?"

"Sebelum saya terus bertanya, saya nak tanya satu soalan lain dahulu, boleh?"

"Berkaitan apa ya?"


Bibirnya sedikit bergetar, bahkan kata-kata yang diungkapkan pula tidak jelas dan terketar-ketar.

"Erm .. Erm .. Maaf tuan.. Kena bayar ker kalau saya tanya soalan pada tuan? Tuan 'charge' ker apa yang mahu saya bincangkan nanti?"

Sambil menghulurkan senyuman, saya katakan kepada beliau, "Tak perlu .. Tanya sahaja .."

Jelas saya perhatikan, tangan kanan beliau mula mencari dompet. Barangkali berkira-kira mahu 'bayar' kos sesi pertanyaan dengan saya.

Telahan saya begitulah .. Sungguh, ia kisah petang Khamis yang mendamaikan minda serta jiwa budi .. Moga ia menjadi cebisan kisah serta pengalaman indah sewaktu melayan mereka yang bertamu ke pejabat saya!

Solat Orang Jahil

Sunday, August 24, 2014

Suka saya berkongsi sebuah cerita yang dipetik daripada sebuah buku Himpunan Kisah-Kisah Lucu terbitan Pustaka Nu'man.

Kisahnya begini ..

Ada seorang Arab Badwi bersolat subuh secara berjemaah di sebuah masjid. Kebetulan tok imam pada waktu itu membaca surah al-Baqarah (lembu) setelah bacaan surah al-Fatihah.

Hendak dijadikan cerita, si Arab Badwi ini sakit perut dan mahu menunaikan 'hajat' sesegera yang mungkin. Cuma terhalang dengan bacaan yang terlalu lama surah al-Baqarah oleh tok imam.

Selesai sahaja imam memberikan salam, si Arab Badwi ini terus ke tandas untuk menyelesaikan hajatnya yang tertangguh itu.

Pada keesokan hari, si Arab Badwi pergi ke masjid untuk bersolat subuh secara berjemaah. Kali ini beliau agak terlewat sedikit dan beliau mendengar dengan jelas dari luar masjid tok imam sedang membaca surah al-Fil (gajah) selepas bacaan al-Fatihah.

Lalu beliau berfikir sendirian, "Kalau surah al-Baqarah (lembu) pun dah lama, inikan pula surah al-Fil (gajah). Pasti siang hari baharu selesai solat subuh dengan tok imam. Bukankah gajah itu lebih besar daripada lembu? Tentulah banyak yang nak dibaca nanti."

Junjung Atau Jaja Keputusan?

Saturday, August 23, 2014



"Sungguh berat amanah memegang jawatan dalam organisasi," beritahu seorang sahabat baik awal pagi tadi.

"Kenapa?" Saya segera menerjah dengan soalan agar suasana sejuk malam menjadi hangat dengan diskusi bermanfaat.

"Buat itu tak kena, buat ini tak kena. Semuanya tak kena," keluh pula seorang sahabat saya yang lain. Air nescafe panas dihirupnya perlahan-lahan.

"Yalah... Kalau tak lakukan apa yang telah diputuskan oleh organisasi, itulah yang menyebabkan serba tak kena." Tambah sahabat yang memulakan diskusi sedikit bersemangat. 

"Organisasi ni bukan tempat membawa kepala kita seorang sahaja. Kalau nak bawa kepala kita seorang, baik tak payah terlibat dengan organisasi. Duduk diam-diam kat rumah!" 

"Kenapa cakap macam tu?" Soalan kedua yang sempat saya lontarkan segera dijawab beliau.

"Organisasi ni ada adab-adab serta peraturan untuk dipatuhi. Orang paling beradab adalah orang yang membawa serta menjunjung keputusan organisasi, bukannya membawa serta menjaja keputusan diri sendiri. Jika keputusan itu tidak selari dengan kita, terimalah seadanya. Tidak perlu bertindak dan bertentangan dengan keputusan yang telah dibuat. Jika lakukan juga, itulah yang menjadi penyebab tindakan serba tak kena."

Jawapan beliau kali ini cukup rasional. Ada benar juga apa yang diperkata oleh sahabat saya ini. Cukup-cukup terkesan sekali adalah ungkapan beliau ini, "...Orang paling beradab adalah orang yang membawa serta menjunjung keputusan organisasi, bukannya membawa serta menjaja keputusan diri sendiri..."

Janji

Tuesday, August 12, 2014

Saya ada membuat 'janji' dengan seorang klien untuk berjumpa di pejabatnya pada hari Selasa. Kebetulan pula, saya dapat merasakan bahawa saya tidak mampu untuk menunaikan janji dengan beliau atas sebab-sebab yang sememangnya saya sendiri tidak boleh elak.

Lalu saya segera menelefon beliau untuk memberitahu bahawa janji yang dibuat pada hari Selasa perlu ditangguhkan pada hari Rabu (hari ini).

Beliau tidak mengulas panjang dan hanya berkata kepada saya, "Saya ingat kamu lupa untuk bertemu dengan saya. Nasib baik kamu telefon beritahu untuk tangguhkan. Kalau tak, asyik menunggu kamu datang sahaja."

Allah ya Allah ...

Teringat perkongsian dengan seorang sahabat dua hari lepas, "Boleh dikatakan setiap hari manusia membuat janji. Apa guna janji yang dibuat itu untuk dimungkiri. Bukankah orang yang mungkiri janji itu ciri-ciri orang munafik?"

Ya. Munafik. Itulah kategori manusia yang sering diingat-ingatkan di dalam al-Quran dan hadis Nabi SAW.

Harga Sebuah Senyuman

Saturday, August 2, 2014

(sumber foto - Google)
 
Setengah jam yang lalu, saya keluar membeli makanan di sebuah kedai makan berdekatan dengan rumah. Kebetulan hujan turun dengan lebat tatkala kaki melangkah ke pintu utama kedai. Sementara menunggu makanan siap dibungkus oleh tuan kedai, saya duduk di kerusi yang tersedia.

Saya bermain telefon cap ayam yang ada. Sambil-sambil itu, saya baca mesej yang tersimpan dalam kotak mesej. Belum sempat habis membacanya, seorang lelaki memasuki kedai di mana tempat saya duduki. Usai beliau memesan makanan, beliau duduk di hadapan saya. Saya hulurkan senyuman walau beliau tidak meminta saya berbuat begitu. Pesan ustaz, "senyuman itu sedekah." Sedekah itu saya berikan tanpa sebarang kos. Ia percuma.

Namun, senyuman saya itu tidak berbalas. Wajah beliau sedikit serius. Langsung tiada sebarang reaksi. Seolah-olah senyuman saya itu diberi kepada patung yang tidak bernyawa. Telahan awal saya begitu. Biarlah...

Sepuluh minit berlalu, makanan kami berdua pun siap dibungkus. Saya ambil dan bayar makanan saya di kaunter. Lelaki itu pun sama.

Sewaktu mahu beredar dari kedai makan, saya berhenti melangkah kerana hujan masih lebat di luar pintu kedai. Namun lelaki itu berbeza. Beliau mempunyai payung. Saya pula tiada. Perlahan-lahan payungnya dibuka. Sekali-sekala saya menjeling ke arah beliau.

Tiba-tiba muncul sapaan ini, "Bang, jom tumpang payung saya. Mari saya hantarkan abang ke kereta. Takut-takut basah makanan abang tu nanti."

Allahu Akbar... Tak terlintas dek akal bahawa lelaki itu mahu tumpangkan payungnya. Mulia sungguh hatinya. Yang saya telah tentang diri beliau ternyata berbeza. Nyata berbeza.

Semasa menumpang payung lelaki itu, hati terus-terusan berkata, "Adakah ini harga sebuah senyuman?" Ia menjadi hal tersirat yang saya sendiri tidak mampu berikan jawapan. Biarlah ia menjadi rahsia Allah yang saya sendiri yakin bahawa hanya DIA sahaja mampu menjawabnya.

Kisah Tiga Beradik

Wednesday, July 23, 2014

Si ayah memerhatikan tiga orang anak kesayangannya begitu tekun membaca. Lalu si ayah pun menegur.

Ayah : "Baca apa tu Alif?"
Alif : "Baca status Facebook. Sekarang ni orang duk cerita pasal MH17, bla bla..."

Ayah : "Baca apa tu Azami?"
Azami : "Baca suratkhabar ayah, banyak betul berita rompakan, kemalangan, bla.. bla..."

Ayah : "Baca apa tu Arif?"
Arif : "Tadi baca al-Quran sikit. Sekarang ni saje tengok makna ayat al-Quran. Banyak betul kisah-kisah serta pengajaran yang terdapat dalam kitab al-Quran."

Tiba-tiba, si ayah ditegur oleh anaknya yang bernama Arif.

"Kenapa ayah tanya soalan itu?"

Sambil menitiskan air mata, ayahnya memberitahu, "Ayah sebenarnya tidak pandai membaca. Buta huruf. Tapi, apabila ayah tahu ada salah seorang daripada anak ayah yang membaca al-Quran dan cuba memahami isi kandungannya, ayah cukup gembira. Gembira kerana ia bakal menjadi amal jariah buat ayah kelak."

Selepas itu, mereka berdua berpelukan. Linangan air mata mereka terus mengalir laju.

Ajakan ber'WhatsApp'

Saturday, July 19, 2014

(sumber Google)

Sejak akhir-akhir ini, beberapa orang sahabat terdekat serta kenalan maya begitu bersungguh-sungguh mengajak saya agak membuka akaun Whatsapp.

Allah ya Allah.. Kata mereka, ia memudahkan komunikasi serta perbincangan. Kata mereka lagi, ia lebih mudah, cepat serta efektif.

Ajakan mereka saya tidak tolak bulat-bulat. Pada satu sudut, ia barangkali baik. Pada satu sudut lain, ia barangkali tidak baik.

Sifat kebarangkalian hadir kerana saya sendiri tidak pernah menggunakannya. Namun, kebarangkalian saya itu bersebab dan berasas sehinggalah ada beberapa kes yang terpencil muncul untuk saya terus berfikir sehabis baik.

Keluh seorang kenalan yang aktif berwhatsapp:-

"Kali ini, sudah dua kali telefon aku problem. Mesej Whatsapp yang terlalu banyak menyebabkan telefon aku jammed terus."

Kes sebegitu mungkin kes terpencil. Tetapi yang terpencil itulah yang menyebabkan saya terus berfikir panjang.

Kepada tuan serta cikpuan yang baik hati dan sudi mengajak saya menggunakan aplikasi Whatsapp, mohon bersabar ya! Banyakkan berdoa untuk saya agar Allah SWT membuka pintu hati serta dipermudahkan jawapan.

Kata guru saya, "Pada bulan Ramadhan, terlalu banyak waktu mustajab untuk berdoa. Maka manfaatkan sebaiknya sebelum peluang yang diberikan berlalu begitu sahaja."

Rahsia kehebatan pejuang Al Qassam

Tuesday, July 15, 2014

Media Israel Yedioth Ahronoth menyebut;

Hamas sudah mampu memasuki Israel melalui darat, laut dan udara, dan ia adalah satu ancaman besar buat negara itu.

Pejuang Islam menjadi hebat apabila mereka mencontohi para pejuang Islam pada zaman Nabi Muhamad saw dan Khalifah al Rasyidin yang berjaya menundukkan Rom dan Parsi, mencontohi para pejuang Islam pada zaman Salahuddin al Ayubi yang berjaya menakluk Jerusalem dan mencontohi para pejuang Sultan Al Fateh yang berjaya menakluk Kota Konstantinopel.

Al Qassam sayap HAMAS yang paling digeruni Israel kerana mereka mampu membuat serangan balas yang mengejutkan Israel. Rahsia kehebatan pejuang Al Qassam kerana syarat untuk menyertai kumpulan itu mesti mempunyai ciri-ciri seperti;

1 - Mendapat izin dari ibu bapa untuk syahid. (Ibu bapa sudah merelakan anak mereka syahid)

2 - Mendapat izin dari ketua masjid di tempat tinggalnya dengan pengesahan individu itu tidak meninggalkan solat subuh berjemaah selama tiga bulan. (mereka yang menyertai Al Qassam mesti solat berjemaah)

3 - Tidak merokok dan tidak melakukan maksiat.

4 - Wajib mempelajari tafsir al-Quran.

5 - Wajib membaca al-Quran satu juzuk sehari.

6 - Wajib menghafaz 40 hadis Arba’in (Imam Nawawi).

7 - Puasa sunat dan bertahajud.

8 - Tahap kecerdasan tinggi.

9 - Kerap hadir di majlis pengajian ilmu.

10 - Mengamalkan zikir harian.

(kredit kepada Pak Latip - Penulis Novel Sejara Islam)

Boikot

Setelah tersebarnya produk-produk serta syarikat-syarikat yang perlu diboikot kerana didakwa ada perkaitan dengan zionis, salah seorang kenalan baik terus meminta pandangan saya melalui laman mesej di FB.

"Bro, betul ker senarai tu?"

"Wallahu'alam. Allah sahaja yang tahu. Setakat ilmu serta maklumat yang saya tahu, ada kebenarannya."

"Aduh... Bukan senang nak boikot semua tu." Keluh kenalan saya sambil menghantar ikon mencebik.

"Ya. Bukan senang, tapi ia tidak mustahil. Lakukan sekadar yang termampu. Insya-Allah, Allah pasti nilai usaha serta kesungguhan kita kelak."

"Bayangkan, aku suka makan Maggi, beli Milo untuk anak-anak, pakai telefon Nokia, sekali-sekala bawa family pergi McD..."

"Lakukan perlahan-lahan. Insya-Allah, boleh. Setidak-tidaknya ada usaha sudah dilakukan. Ada satu kaedah usul al-Fiqh 'jika tidak mampu lakukan semua, jangan tinggalkan semua."'
Selepas itu, ikon senyum dihantar serta jelas terpapar pada skrin komputer saya. Saya balas juga dengan ikon senyum.

Tatkala mengirimkan ikon senyum itu, minda saya teringat kata-kata seorang guru penulisan, "Jalan mujahadah sememangnya perit kerana syurga Allah itu mahal serta manis."

Wallahu'alam.

Astaghfirullah.
Daku mohon ampunan-Mu ya Allah!

Lakukan Dari Hati

Sunday, July 13, 2014

                                                                   (sumber Chelsea FC)

Seorang pengulas sukan mengulas tentang hantaran tepat pemain Jerman bernombor 9 iaitu Andre Schrulle (juga merupakan pemain Chelsea) kepada rakannya Mario Gotze semasa perlawanan akhir Piala Dunia 2014:-

"Hantaran bola bukan sekadar teknik, tapi perlu ada 'rasa' atau 'feel' semasa melakukan hantaran. Ia merupakan hantaran luar biasa dan tepat pada rakannya Gotze."

Ulasan beliau itu mengingatkan pesanan guru penulisan saya yang begitu merendah diri apabila ditanya tentang apakah teknik terbaik semasa menulis. Kata guru saya, "Tulislah dari hati, Insya-Allah akan sampai pada hati."

Ya. Saya amat rasai bahawa hantaran Andre Schrulle itu adalah dari hati. Dan ia sampai tepat pada dada (hati) rakannya Gotze.

Senyum!

Rambutan

Wednesday, July 9, 2014


Ketika kalut mahu menghantar anak ke sekolah, mata saya terpandang buah rambutan di atas meja makan. Rambutan yang dipetik lewat petang semalam sedikitpun tidak terusik. Tiada sesiapa yang menjamahnya sehinggalah awal pagi tadi.

Entah mengapa, minda saya terfikir sesuatu mengenai buah rambutan itu.

"Apa kata aku sedekahkan sahaja rambutan yang ada di atas meja?"

Lalu, bagaimana?

Dipendekkan cerita, Allah SWT ilhamkan agar saya menyedekahkan rambutan-rambutan yang ada itu kepada rakan-rakan anak saya di sekolah. Mereka boleh makan semasa waktu rehat nanti. 

Bagi sebuah kepastian, saya segera bertanya kepada anak kesayangan, "Kat sekolah, ada tak kawan-kawan Yid yang suka makan buah?"

"Ada, abah. Namanya Aiman. Dia suka makan buah-buah."

Masya Allah. Allahu Akbar.

Saya senyum sahaja mendengar ulasannya. Siap sebut nama rakan sekali.

Saya segera bertindak. Saya terus memasukkan rambutan yang ada itu ke dalam plastik untuk memudahkan anak saya membawanya ke sekolah nanti. 

Sungguh, tiada niat lain yang mahu saya kongsikan di sini melainkan amalan bersedekah. Ia merupakan amalan yang dituntut, lebih-lebih lagi tatkala berada pada bulan Ramadhan ini.

Saat melihat anak saya berjalan perlahan menuju ke kelas sambil memegang plastik yang sudah terisi dengan rambutan, saat itu hati saya sedikit terusik mengenangkan arwah ibu mertua.

Sebenarnya buah rambutan itu merupakan hasil daripada pohon rambutan yang ditanam oleh arwah ibu mertua sewaktu beliau masih hidup. Ia merupakan tinggalan yang masih dapat dituai manfaat jika yang masih hidup ini (bacalah 'saya') bijak menguruskannya.

Alhamdulillah ... Sewaktu terniat mahu bersedekah rambutan, ia lebih terfokus untuk memanjangkan pahala buat arwah ibu mertua. Selagimana buah-buah rambutan itu dimakan, dinikmati serta dirasai oleh rakan-rakan anak saya, selagi itulah pahala bakal mengalir buat arwah. Insya-Allah.

Dengan berkat bulan Ramadhan ini, saya fikir pahalanya pasti berganda-ganda. Dengan rahmat serta kasih-sayang Allah SWT, saya doakan agar 'rambutan' yang disedekahkan itu mampu menjadi penghapus dosa yang ada pada diri arwah.

Ia bersandarkan pada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muadz bin Jabal r.a., daripada Nabi SAW, Baginda bersabda yang bermaksud:-

"Tidakkah kamu mahu aku tunjukkan kepada kamu pintu kebaikan: Puasa ialah pelindung, sedekah memadam kesilapan seperti air memadam api, dan seorang insan bersolat pada penghujung malam."

(Direkodkan oleh at-Tirmizi dan Ahmad)

Dunia 'Persepsi'

Tuesday, July 8, 2014

 (sumber Google)

Menerima nasihat serta perkongsian bermanfaat daripada seorang sahabat yang berkunjung ke ofis saya sekejap tadi.

Katanya, "Dunia pada hari ini dibentuk oleh persepsi-persepsi."

Tambahnya lagi, "Terkadang persepsi itu dibentuk oleh orang-orang yang paling rapat dengan diri kita. Mereka menimbulkan persepsi. Kemudian, persepsi itu dipercayai dan akhirnya, persepsi itu membentuk sebuah pandangan orang terhadap diri kita."

Soal beliau kepada saya, "Di mana sikap serta pegangan ayat al-Quran yang menyuruh seseorang itu menyelidik dahulu sesuatu berita? Bukankah kita diajar agar menyelidik serta berhati-hati dalam menyebarkan berita yang belum tentu ada kebenarannya?"

Jawab saya, "Ya. Benar!"

Lantas saya menambah ulasan, "Yang paling mendukacitakan ialah apabila persepsi itu ditimbulkan serta disebar oleh orang yang paling rapat dan persepsi itulah yang menyebabkan seseorang itu dilihat 'baik' atau 'buruk', 'positif' atau 'negatif'. Bahananya amat parah. Kesannya bukan setakat diri seseorang, malah persekitaran juga."

Pohon Tamar di Kota Bharu

Saturday, June 14, 2014


Beberapa hari lepas, ada rakan baik saya menghantar sms bertanyakan tentang pohon tamar yang dikatakan sedang berbuah di Kota Bharu. Kebetulan pula pada waktu itu saya berada di luar kawasan, maka tidak banyak yang dapat saya nyatakan kepada beliau.
Sebelum memasuki pejabat pada hari ini, saya sempat melihat sendiri pohon tamar yang dimaksudkan oleh sahabat saya. Amat benar apa yang saya lihat. Pohon tamar itu memang berbuah.
Masya Allah ... Allahu Akbar ...
Sebagai tanda kenang-kenangan, saya 'snap' beberapa keping gambar sebagai tatapan khalayak pembaca blog khususnya sahabat saya yang bertanya itu. Bersama dengan saya, ada lebih kurang 10 orang yang turut berada di tempat di mana pohon tamar itu berbuah. Pasti mereka juga tidak mahu lepaskan peluang untuk melihat sendiri pohon tamar yang sedang berbuah ini.

Ya. Pohon tamar ini setidak-tidaknya mengajak saya berfikir panjang betapa Allah SWT mampu melakukan apa sahaja tanpa bantuan sesiapa. Allah Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu. Allahu Akbar ..

Biasanya pohon ini tumbuh subur dan hanya dapat dilihat di Tanah Arab. Namun, siapa sangka peluang tersebut juga ada di Kota Bharu? Malahan, jaraknya begitu hampir dengan tempat saya mencari rezeki.

Nikmat manakah yang mahu saya dustakan lagi?

Melihat dan berfikir, di sana ada tanda-tanda kebesaran Allah untuk diagungkan. Setidak-tidaknya ia mampu mengingatkan betapa hampirnya kita dengan bulan Ramadhan al-Mubarak.

"Tak kerja ker hari ini?"

Tuesday, June 10, 2014

Sebelum singgah di ofis, saya ambil peluang untuk bersarapan pagi terlebih dahulu bersama dengan Incik Bos di sebuah restoren berdekatan ofis. Kebetulan saya berselisih bahu dengan makcik cleaner bangunan tempat saya menyewa semasi kaki melangkah menuju ke resoren.

Sempat juga beliau bertegur, "Tak kerja ker hari ini?"

"Kerja," jawab saya penuh 'confident'. Sedikitpun tiada keraguan. Cuma mengapa soalan itu ditanyakan kepada saya. Atau saya ubah soalan lain, "Perlukah soalan itu ditanya sedangkan saya memang berada di kawasan bangunan tempat saya berkerja?"

Fikir punya fikir, saya hampir mengagak sesuatu.

Pakaian yang saya pakai. Hari ini saya pakai baju t-shirt berkolar, seluar poket banyak serta sepasang selipar yang menunggu masa untuk diganti baharu. Barangkali pakaian itu bukan pakaian orang yang berkerja. Telahan saya begitu. Bukan mahu berprasangka, tetapi cuba membuat beberapa analisis terhadap soalan yang beliau tanyakan.

Dua hari lepas, soalan sama juga diajukan. Tapi oleh individu berbeza iaitu taukeh kedai buku.

"Bos tak kerja ker hari ini?" Atas bawah, atas bawah taukeh itu tenung saya.

Kebetulan pada hari itu, saya kenakan jersey pasukan Chelsea. Jersey kuning zaman Zola bermain di Chelsea. Saya masih ingat lagi.Pakaian itulah yang saya gayakan.

Ya. Pakaian yang dikenakan mampu menyebabkan orang lain bersangka sesuatu tentang diri kita. Menurut guru imej saya, "Pakaian yang digayakan mampu menentukan personaliti serta diri seseorang itu."

Orang berkopiah berjubah, disangkanya seorang yang alim.

Orang berkemeja bernecktie serta berkot hitam, disangkanya orang yang berjaya dan berkedudukan bagus.

Orang berkain pelikat, baju pagoda, disangkanya orang yang tiada wawasan serta biasa-biasa sahaja.

Dan bermacam-macam lagi.

Astaghfirullah ..
Daku mohon keampunan-Mu atas catatan ini.

Moga ada kebaikan serta manfaat untuk diambil.

Tentang Mesyuarat

Monday, June 9, 2014

 (sumber gambar : Google)

Sebelum Zohor, sempat bertukar idea serta pandangan dengan rakan kongsi bisnes. 

Banyak perkara yang dikongsikan, antaranya ialah bab mesyuarat.

Saya nyatakan bahawa bermesyuarat adalah saranan agama. Di dalam al-Quran, ia dinyatakan secara jelas sebanyak dua kali. Bahkan, Nabi Muhammad SAW serta para sahabat begitu menitik beratkan bab mesyuarat.

Orang bermesyuarat, banyak kelebihannya. Dipermudah segala urusan serta berkat bersama dengannya.

CUMA .. Ada sisi lain yang cuba saya ketengah serta tonjolkan sewaktu sesi bersama rakan kongsi.

Melalui pemerhatian, saya perhati banyak kes apabila segelintir manusia yang meremehkan soal mesyuarat, kehidupannya tidak terurus. Hidup tidak tenang dan diselubungi dengan berbagai-bagai 'kesulitan'.

Pemerhatian saya itu dipersetujui oleh rakan kongsi dengan membawa beberapa contoh serta kajian kes yang telah berlaku. 

Sebagai contoh.

> Mesyuarat sepatutnya berlangsung jam 9.00 pagi, tetapi kita hadir jam 9.15 pagi. 

> Sepatutnya sewaktu mesyuarat kita membentangkan laporan, tetapi laporan itu tidak siap. Maka laporan itu tidak dibentangkan.

> Mesyuarat tidak dihadiri tanpa memberikan sebarang makluman kepada ahli mesyuarat lain.

> Ada banyak contoh lain lagi.
Kesimpulan:-

Kesalahan yang kita anggap 'kecil' itu sebenarnya memberi kesan serta impak 'besar' dalam kehidupan. Maka, usah sesekali meremehkan mesyuarat. Padanya ada pelbagai hikmah tersembunyi untuk difaham, dirasai serta diambil manfaat.

Buku 'Super Woman'

Friday, June 6, 2014


Terima kasih buat pengarang, Puan Mardiana Mat Ishak kerana hadiahkan sebuah buku 'Super Woman' yang cukup bermanfaat pada perkiraan saya. Kaver buku yang cantik telah menawan mata kasar saya untuk membacanya.

Membelek-belek buku ini membuatkan saya berfikir panjang serta merenung sedalam-dalam betapa hebatnya makhluk Allah yang bernama 'wanita'. Insan yang punyai emosi mengatasi kaum Adam bukanlah 'objek' untuk dipersia, apatah lagi untuk diperguna bagi kepentingan tertentu bagi makhluk yang bernama 'lelaki'.

Saya tumpang gembira apabila pengarang berjaya berkongsi tulisan bersama khalayak ramai, khususnya kaum wanita agar menjadi wanita yang 'super' dalam pelbagai aspek. Pelbagai kisah serta teknik dipersembah untuk dimanfaatkan agar perkataan 'super' itu benar-benar diterjemah dalam kehidupan seharian. 

Percayalah, seseorang itu tidak sesekali menjadi wanita 'super' sekiranya ia tidak ditukar dalam bentuk tindakan. Apa guna teori, teknik atau tulisan yang hebat jika ia tersimpan kukuh dalam sebuah buku. Keluarkanlah .. Terjemahkan supaya ia menjadi siri-siri tindakan yang mampu memberi manfaat serta kebaikan dalam sesebuah kehidupan.

Saya yakin dan percaya, walaupun buku ini ditujukan khas buat para wanita, tetapi ia tetap boleh dibaca serta dimanfaatkan oleh para lelaki. Setidak-tidaknya, si lelaki itu 'lebih' faham serta mampu menjiwai peranan yang boleh dimainkan oleh si wanita. Bagi saya, ia merupakan kesalingan ilmu yang boleh dicerna dalam kapasiti mencari redha Allah, Insya-Allah.

Saya sarankan agar pembaca blog saya miliki buku ini. Insya-Allah, ia pelaburan ilmu yang tidak rugi. Bahkan mampu menjadi saham pahala apabila diamalkan mengikut aturan-Nya.
 

Bersama Cikgu Zayuhisham

Tuesday, June 3, 2014


Bersama dengan penulis buku 'Suami Yang Teruji'. Sembang santai yang sarat dengan pesanan bermanfaat bermula di meja makan sebuah kedai makan dan berakhir di pejabat, cukup-cukup saya hargai. Sungguh mahal pada penilaian saya.

Antara saranan beliau yang mahu saya titipkan di sini ialah kepentingan menulis serta mencatat. Manfaatkan smartphone yang ada untuk mencatat ilmu. Ilmu yang tidak dicatat, pasti hilang. Jika diteliti kisah para ulamak terdahulu dan orang-orang berjaya, mereka begitu menekankan amalan mencatat.

"Pastikan smartphone yang kita miliki benar-benar SMART". Tegas beliau sambil mempertonton beberapa catatan yang telah dilakukan kepada saya. Allahu Akbar. 

Apabila melihat sendiri catatan beliau, saya terfikir sesuatu. "Manusia ini hebat. Allah kurniakan akal agar manusia dapat berfikir. Berfikir yang menatijahkan kebaikan serta mampu memberi manfaat kepada manusia lain."

Pertemuan yang membuka mata serta dimensi baharu dalam hidup. Insya-Allah, ada masa mahu bertemu mata serta bersembang lagi. Banyak lagi yang mahu saya kutip serta pelajari daripada penulis yang telah menulis pelbagai genre buku ini.

Akhir kata, pesan beliau bersungguh-sungguh, "Tulislah!"

Rezeki Berselfie

Tuesday, May 20, 2014


Selfie?

Apa ada pada selfie? 

Sebelum ini saya pernah berselfie dengan kubah Masjid Negeri Shah Alam. Rupa-rupanya saya tersalah faham tentang maksud berselfie sehingga menyebabkan saya merujuk Kamus Oxford versi online untuk mengetahui makna sebenar 'selfie' itu. Ternyata saya silap dan tidak memahami makna selfie itu.

Daripada situ, saya terus belajar berselfie. Berselfie dengan kaedah yang betul. Sehinggalah sahabat baik memperturun ilmu selfie dengan caranya sekali. Alhamdulillah .. Ia menjadi. Kata-kata yang masih saya ingati ialah, "Fokus .. Fokus .."

Dipendekkan cerita, kisah selfie saya ini tidak habis di situ sahaja. Ia berpanjangan sehinggalah saat entri ini ditulis. Sewaktu melakukan pembelian buku secara online, mata saya terpana pada satu peraduan yang dianjurkan oleh syarikat buku PTS. Tajuk peraduan jelas tertulis 'Beli dan Berselfie'.

Detik hati, ini adalah ruang sebenar untuk membuktikan bahawa segala ilmu selfie yang dipelajari selama ini boleh diuji kebenarannya. Saya mula mengambil langkah serius. Benak fikiran tetap keras berkata, "Ilmu tanpa amal, sia-sia .."

Saya sertai peraduan tersebut dan apa yang menakjubkan ialah saya mendapat rezeki hadiah saguhati sebuah buku berjudul 'Kamal Attartuk' terbitan PTS. Allahu Akbar ... Walaupun hadiah saguhati, setidak-tidaknya ia mampu mengubati segala 'kesilapan' sewaktu mula-mula berselfie. Kini, saya semakin faham mengapa segelintir orang begitu suka dan mahu berselfie. Sama ada ia sekadar ikut-ikutan atau ada sisi lain pada kisah selfie mereka itu, hanya Allah sahaja yang tahu. Bagi saya, ini adalah sebahagian 'kecil' kisah berselfie yang mahu saya tatapkan buat bacaan pembaca budiman blog saya.

Berselfie - Terkadang ia mampu menjadi nikmat serta rezeki yang perlu disyukuri.

Astaghfirullah .. Daku mohon keampunan-Mu ya Allah!






Mikrofon atau pen?

Sunday, May 11, 2014

Bismillah. Ini perbualan ringkas saya bersama dengan seorang sahabat peguam di bangku mahkamah tadi.

"Banyak dapat jemputan ceramah?"
Soalan itu terpancul disebabkan oleh topik motivasi yang kami bualkan. Saya sendiri tidak tahu mengapa topik motivasi menjadi topik pilihan kami bersama.

"Ada sikit-sikit.. Tapi kebanyakkan saya tolak." Jawab saya ringkas sambil menguntumkan senyuman manis.

"Kenapa pula?"

"Takut berceramah. Malah saya sendiri memang tidak suka bercakap di hadapan khalayak .. Jika berceramah sekalipun, kuantitinya mestilah kecil dan tidak terlalu besar." Terang saya panjang lebar.

Sahabat peguam saya tersenyum sahaja.

Saya terus menambah, "Jika diberi pilihan sama ada memegang mikrofon atau pen, saya suka pegang pen. Pen itu saya ibaratkan tulisan-tulisan dan mikrofon itu saya ibaratkan ceramah-ceramah."

Kali ini saya lihat sahabat peguam mula mengangguk-angguk kepalanya. Sama ada benar-benar bersetuju atau buat-buat setuju, saya tidak tahu. Yang pasti, jawapan saya itu mampu membuatkan beliau tersenyum buat kesekian kalinya.

Kanak-Kanak Itu ...

Friday, May 9, 2014

Ini kisah semalam.. Semasa menunggu bilal melaungkan iqamat untuk bersolat Isya' di sebuah surau, saya sempat menegur seorang kanak-kanak yang kebetulan berada di sebelah saya.

Saya tegur penuh santun, "Tadi adik belajar al-Quran ya?"

"Ya, bang."


Soalan itu dikemukan bersebab. Sebelum itu, saya perhatikan beliau bersama-sama dengan rakannya yang lain berada dalam satu halaqah (bulatan) al-Quran. Ada lebih kurang empat lima orang juga.

"Memang tiap-tiap malam belajar al-Quran?"

"Tak juga. Ada jadual ditetapkan."

"Oh, baguslah. Abang suka orang belajar al-Quran. Erm, nama adik apa ya?"


"Abdullah ..."
perlahan sahaja suaranya memberitahu saya. Saya yang kurang jelas dengan jawapan tersebut meminta agar beliau mengulangi sekali lagi.

"Nama apa? Abang tak dengar tadi," pinta saya.

"Abdullah."

"Umur berapa tahun?"

"9 tahun, bang."

"Oh, maknanya sekolah darjah tiga lah ya?"


"Ya. Tapi saya tak bersekolah macam orang lain bersekolah."

"Kenapa?"

"Saya dihantar ke sini oleh ibu bapa untuk belajar agama. Saya tidak tahu mengapa mereka hantar saya ke sini..."


Bicara kanak-kanak ini terhenti. Mungkin menyembunyikan sesuatu daripada saya. Saya pula tidak bercadang mengorek rahsia mengapa beliau memberi jawapan sebegitu.

Pasti ada sebab mengapa beliau dihantar untuk belajar agama di sebuah tempat yang dikendalikan oleh sebuah NGO yang sudah tidak asing di negara ini.

"Allahu Akbar ... Allahu Akbar ..." Kedengaran suara bilal memulakan iqamat. Tanda bagi kami berdua agar sama-sama bangun daripada tempat duduk untuk bersolat Isya.

Sebelum itu, saya sempat bertanyakan soalan terakhir buat beliau, "Seronok tak bersekolah di sini?"

"Seronok ... Tapi saya tak boleh tengok muka ibu bapa saya sepertimana orang lain tengok. Kena tinggal di asrama."

Allahu rabbi ... Terkedu dengan jawapan akhir beliau. Seorang kanak-kanak berumur 9 tahun dan sudah pun 'berpisah' kasih-sayang membuatkan saya berfikir sedalam-dalamnya erti syukur. Dipertemu dengan kanak-kanak ini merupakan catatan takdir Allah buat diri saya.

Ia begitu ..  Pasti ada hikmah di sebalik takdir.

Makna 'selfie'

Monday, April 28, 2014

16 jam yang lalu, saya ada uploadkan gambar 'selfie' diri saya bersama dengan kubah Masjid Negeri Shah Alam. Sepanjang tempoh tersebut, ada rakan-rakan FB yang ikhlas memberi teguran dan menyatakan bahawa itu bukanlah 'selfie'.

Disebabkan teguran yang diterima itu, minda saya tersentak beberapa tika. Maklum sahaja, baharu berjinak-jinak dengan aktiviti 'selfie' katakan. Diri terlebih 'excited' seketika. Sehinggakan maksud 'selfie' itu sendiri tidak kena dengan gambar yang di'post'kan.

Pagi ini saya buat sedikit 'research' dan merujuk Kamus Oxford versi online.

Maksud 'selfie' ialah 'A photograph that one has taken of oneself, typically one taken with a smartphone or webcam and uploaded to a social media website'.

Maka, gambar yang diuploadkan semalam ternyata bukannya 'selfie', ia langsung tidak menggambarkan apa yang dimaksudkan oleh makna selfie menurut kamus Oxford ini.

Bersalahnya saya apabila melakukan sesuatu tanpa memahami sebetul-betulnya akan perkara itu. Maafkan saya! Buat yang bertegur, terima kasih banyak-banyak. Saya suka apabila ada insan yang sudi memberikan teguran untuk membaiki diri saya.
 
Di samping itu, saya suka kongsikan apa yang telah dihuraikan pada Kamus Oxford  berkenaan dengan 'selfie'.

"Occasional selfies are acceptable, but posting a new picture of yourself every day isn’t necessary."

Huraian itu merupakan teguran bermakna untuk diperhatikan... Moga ada manfaat melalui catatan kecil ini. Astaghfirullah ...

Antara GPS dan Papan Tanda Jalan

Sunday, April 13, 2014

Segelintir manusia begitu memerlukan GPS untuk menunjuk arah perjalanan agar tidak tersesat. Jika GPS itu kata, 'turn right' maka kita pun 'turn right'. Jika GPS itu kata 'turn left', maka kita pun 'turn left'. Percaya sungguh kita pada GPS ini.

Bagaimana pula sekiranya GPS itu tidak 'detect' atau menunjukkan arah yang kurang tepat. Untuk ke tempat XYZ sepatutnya kita perlu melalui laluan A sahaja, tetapi dipusing-pusingnya sehingga kita perlu melalui laluan B dan C.

Maka fungsi PAPAN TANDA JALAN cukup-cukup membantu agar perjalanan kita sentiasa terarah dan betul. Papan tanda juga memperkukuh apa yang dinyatakan oleh GPS jika kita benar-benar memanfaatkannya. Tatkala kebanjiran pelbagai aplikasi GPS, papan-papan tanda tetap gagah terpacak di bahu jalan. Keduanya-sua saling melengkapi. Dua-dua itu penting.

Hidup ini pun begitu. Ada GPS dan PAPAN TANDA untuk dipatuhi serta diikuti. Salah satu tiada, pasti pincang. Bahkan pasti tersesat.

Bagi yang beragama Islam, Al-Quran dan As-Sunnah itulah GPS serta Papan Tanda dalam kehidupan. Membiarkan atau menolaknya membawa bahana pada diri serta bencana pada ummah. Ia saling lengkap-melengkapi dan mempunyai hubung kesalingan yang tidak boleh dipisahkan.

Ibarat saya begitu ...

Terputus ...

Dua hari diuji dengan kerosakan telefon hampir-hampir membuat saya panik dan pitam. Dua hari itu juga saya terputus hubungan serta maklumat-maklumat bermanfaat di FB. Dua hari itu juga saya TERPUTUS hampir segala-galanya... Ya. Hampir segala-galanya. Segala-gala yang masih punya batasan dan had.

Saya cukup terkesan apabila rakan-rakan yang berada di Lembah Klang yang kini diuji dengan masalah air. Keperluan seharian dicatu dan ia sedikit menduga kesabaran dan segala bagai sifat dan sikap tatkala berhadapan dengan situasi tersebut. TERPUTUS sumber air mampu menyebabkan jiwa sesak dan kehidupan tidak tentu arah. Fikir dan rasa saya begitulah.

Jika TERPUTUS hubungan di alam maya pun saya sudah panik, apalah nasib saya kelak sekiranya TERPUTUS hubungan dengan alam dunia ini ... Cukupkah amalan yang ada untuk dijadikan bekal kelak? Berfikir mengenainya mampu menyebabkan saya berasa takut dan serba salah dengan apa yang dilakukan selama ini diterima oleh Allah SWT ataupun sebaliknya.

Benarlah pesanan orang lama-lama tentang nikmat yang dikecapi sewaktu berada di muka bumi, "Jika tidak sakit, manusia belum tentu ingat sewaktu sihat. Apabila diberi sakit, maka mulalah mengingati nikmat sihat. Mahu dilakukan itu dan ini... Bagaimana jika diri sudah mati? Terputus nyawa dari halkum? Apakah mampu mengingati nikmat hidup? Waktu itu kita tidak boleh lagi kembali ke muka bumi lagi ..."

Sungguh, TERPUTUS mampu menyebabkan saya terfikir bahawa apa sahaja yang ada di dunia ini TIDAK KEKAL dan SEMENTARA cuma. TERPUTUS boleh berlaku dalam pelbagai cara dan keadaan.

 Astaghfirullah...

Kerja - Pilih atau Memilih?

Friday, April 4, 2014


Pagi Sabtu nan tenang, saya perlu ke pejabat untuk menunaikan janji temu bersama klien. Kebetulan klien saya ini merupakan seorang guru dan hampir kebanyakkan waktu pada hari berkerja beliau dihabiskan di sekolah. Ruang serta peluang untuk bertemu pada hari berkerja agak tipis kerana ia memerlukan keizinan daripada majikan tempat beliau menabur bakti terlebih dahulu.

“Kalau hari Sabtu boleh tak saya nak jumpa?”

“Kebiasaan pejabat saya tutup pada cuti hujung minggu. Kalau buka sekalipun bergantung pada temu janji yang dilakukan. Jika ia sesuai, Insya-Allah saya datang.” Terang saya sejelas-jelas agar tidak terkeliru di kemudian hari.

“Kalau begitu, hari Sabtu (5/4/2014) free tak?”

“Kejap ya... Saya perlu semak diari kerja saya terlebih dahulu. Takut-takut ada urusan yang tidak boleh saya elakkan.”

Diari kerja yang ada di atas meja saya belek-belek. Saya tatap betul-betul jadual kerja pada bulan April 2014. Selang beberapa tika, saya memberitahu beliau, “Okey.. Sabtu ini antara pukul 9 pagi hingga 10 pagi, boleh?”

“Okey... Saya jumpa encik pada hari Sabtu ya!” Jawab beliau penuh girang selepas kata putus untuk temu janji dimeterai.

Sabtu, 5 April 2014

Lebih kurang jam 9.20 pagi, satu mesej memasuki peti kotak mesej telefon saya. Saya buka dan baca mesej tersebut.

“Encik Firdaus, Jadi ker pagi ni nak bertemu?”

Saya sedikit kehairanan. Akal tertanya-tanya juga, “Tidak jadikah?”, “Bukankah dah diputuskan mahu bertemu?”

Agar akal tidak berfikir yang bukan-bukan, saya balas mesej kepada beliau dan menyatakan, “Insya-Allah, jadi. Saya sudahpun berada di pejabat sekarang.”

“Ok.” Balas mesej beliau.

Hampir 20 minit saya berurusan, beliau ada bertanyakan saya mengapa pilih untuk jadi peguam. Tidak berkerja dengan kerajaan atau orang lain.

Soalan beliau memerlukan jawapan panjang dan terkadang sukar untuk saya jelaskan dalam tempoh masa yang singkat. Saya beitahu kepada beliau, “Sejujurnya saya begitu sayangkan ijazah undang-undang yang saya miliki. Hampir enam tahun berpenat lelah, saya fikir untuk berada dalam bidang kepeguaman secara langsung menjadi fardhu kifayah saya. Maka pada saat itu, saya bermohon agar Allah tunjukkan sebaik-baik jalan untuk saya ikuti.”

Matanya begitu fokus terhadap saya. Mungkin apa yang dikongsikan itu agak berat untuk beliau terima dan fahami. Atau mungkin... Entahlah...

Tiba-tiba...Beliau membuka mulut dan memberitahu sesuatu.

“Saya cukup kagum apabila encik dapat praktis apa yang dipelajari. Bukan semua graduan lakukan apa yang beliau pelajari. Sehinggakan saya sendiri berpesan kepada anak murid saya sendiri, 'Kerja apa sahaja kelak. Jangan memilih kerja!'”

Selagimana kerja itu didasari serta dilakukan semata-mata kerana Allah, maka ia pasti baik buat kita. Memilih berdasarkan ilmu dan iman tidak sama dengan memilih tanpa salah satu daripadanya. Apatah lagi ia didasari oleh nafsu yang sukar diuruskan.

Tanyalah ke dalam diri, pasti ada jawapannya.
Kerja- Pilih atau memilih?

Senyum!



Senyumlah 2

Thursday, March 27, 2014

Alhamdulillah... Buku ini saya cari sejak akhir tahun lepas lagi. Kebanyakkan kedai buku di sekitar Kota Bharu tiada stok buku ini.

Bulan lepas saya ada bertanyakan penjual di Kedai Buku Jaffar Rawas, itu pun setelah mendapat tahu melalui status Facebook seorang ustaz yang membelinya di kedai buku tersebut. Keesokan hari, saya terus ke kedai buku yang dinyatakan, malangnya jawapan yang sama diberikan kepada saya, "Dah habis stok!"

Hari ini, buku yang dicari-cari selama ini sudah berada dalam milikan saya. Yang hebatnya, buku ini saya perolehi di sebuah kedai kaset serta cd agama, bukan kedai buku kebiasaan. Buku itu dipamerkan di atas meja plastik kecil yang warnanya telah lusuh yang diletak di hadapan kedainya berserta dengan beberapa tajuk buku lain. Allahu Akbar... 
Kelihatan beberapa naskhah buku ini masih belum terusik. Ia masih elok dalam bungkusan plastik. Penjual yang menjualnya berkali-kali memberitahu, "Buku ini bagus. Dah ramai orang beli!"

Masih teringat lagi kata-kata penjual buku itu kepada saya tatkala saya mengeluh panjang memberitahu bahawa betapa sukarnya untuk mendapatkan buku 'Senyumlah 2' ini kepada beliau.

Sambil tersenyum beliau memberitahu, "Buku ini sudah lama berada di sini. Siapa kata susah nak dapat? Yang kata susah tu, mungkin mereka belum direzekikan lagi oleh Allah untuk memilikinya."

Mendalam maknanya kata-kata beliau buat diri saya. 
Benar, 'TIDAK SEMUA YANG KITA CARI, KITA DAPAT'. Falsafah yang saya sendiri cipta, barangkali saya seorang juga yang faham. Ia kena dengan situasi serta apa yang berlaku sepanjang mencari naskah ini.
Saya cukup yakin dan percaya, "Untuk mendapatkan apa yang dicari, mulakan dengan mencari. Jika tidak, pasti kita tidak mendapat apa-apa." 

Selebih dan selayaknya, pasti doa dan tawakkal menjadi azimat sewaktu melakukan  seseutu pencarian. Insya-Allah, Allah permudahkan.

Rezeki Allah Itu Maha Luas

Wednesday, March 26, 2014

Di sebuah restoren yang tiada bintang, saya bawa keluarga untuk menikmati makanan seafood. Rasa di hati, agak lama juga saya tidak menikmati seafood bersama mereka.

Sebelum tiba di restoren itu, saya perhatikan hanya ada satu ruang parkir sahaja yang belum dipenuhi. Apa lagi, kereta yang saya pandu segera memasuki ruang parkir yang masih belum bertuan. Kebiasaan, ruang parkir di hadapan restoren itu penuh tambahan pula pada waktu puncak serta musim cuti sekolah.

Bagi saya, ia merupakan rezeki parkir yang telah ditetapkan buat saya sekeluarga. Mudahnya begitu.

Seterusnya kami segera memasuki ruang utama restoren dan kelihatan lautan manusia sudah memenuhi setiap meja yang ada. Mereka begitu sibuk dengan hidangan seafood yang saya kira ia begitu menyelerakan walaupun saya sendiri masih lagi tercari-cari meja kosong untuk diduduki. Jelas - Yang masih kosong, sudah diletakkan penanda 'reserve'. Lalu saya tanyakan kepada pelayan bertugas sekiranya ada meja kosong. Beliau segera memberitahu, "Ada lagi bang. Meja di hadapan pintu masuk. Itu pun hampir-hampir ditempah orang. Itu sahaja yang ada. Yang lain, semuanya penuh."

"Okey. Bolehlah..." Mulut segera menjawab kerana saya yakin ia satu-satunya pilihan yang ada. Jika dibiar, pasti meja itu menjadi milik orang lain yang sedang beratur menunggu giliran.

Nah, rezeki lagi... Tadi dapat petak parkir, sekarang meja makan pula. Masya Allah...

Dipendekkan cerita, usai makan-makan saya terus ke kaunter bayaran. Pemilik restoren yang sedikit sibuk segera bertanyakan saya, "Meja mana ya?"

"Meja depan sekali, dekat dengan pintu," jelas saya lemah. Lemah kerana kekenyangan. Seolah-olah keseluruhan tenaga digunakan untuk sesi makan tadi.

"Berapa orang?"

"Dua orang."

"RM50-00!"

Semasa tangan mula menghulurkan wang, akal saya tersentak seketika. Tersentak kerana terlupa untuk mengira anak saya iaitu Incik Bos dalam senaraian mereka yang makan tadi.

"Maaf, saya terlupa nak kira anak saya tadi. Semuanya tiga orang," jelas saya membetulkan keadaan kerana saya tidak mahu apa yang dimakan di restoren itu menjadi asbab sumber makanan yang memasuki perut ahli keluarga kami menjadi tidak halal walaupun seafood itu sah-sah halal. Bahkan saya bimbang kami terhijab daripada keberkatan makanan.

Renungan mata pemilik restoren itu sedikit tajam dan dahi beliau mulai berkerut. Saya pula berasa bersalah kerana tidak memberikan maklumat yang betul.

Sambil tersenyum seraya berkata, "Tak apa. Malam ini saya belanja anak kamu. Orang ramai sangat malam ini. Kira rezeki anak kamulah ya!"

Jika dikira-kira, sepatutnya saya perlu menambah wang lebih kurang RM13-00 lagi kepada beliau sebagai bayaran makanan seafood.

Alhamdulillah. Hati teramat lega. Lega kerana kami pulang dengan memakan rezeki yang halal. Bimbang ia menjadi persoalan yang tidak mampu saya jawab kelak.

Sungguh, rezeki-rezeki yang berlaku ini menyebabkan saya berfikir bahawa Rezeki Allah Itu Maha Luas. Akal saya tidak terjangkau untuk menekanya.

Astaghfirullah...

Moga Allah limpahkan rezeki buat pemilik restoren itu 
(hati saya menyatakan secara jelas nama pemilik restoren itu)

Ujian Kefahaman

Saturday, March 15, 2014

 (sumber Google)

Jumaat lepas, saya berpeluang berdiskusi dengan beberapa orang sahabat tentang tajuk sebuah buku iaitu 'Sekitar Masalah Kefahaman' yang saya fikir ia amat baik untuk diperhalusi agar dapat dimanfaatkan selepas diskusi.

Pertamanya, saya mengajak untuk berfikir tentang perkataan 'masalah' itu sendiri. Adakah perkataan 'masalah' itu secocok dengan hasil yang bakal dikaut selepas diskusi? Atau diri hanya membilang serta menghitung segala bagai masalah yang ada dan akhirnya ia tetap tinggal sebagai masalah? Atau bagaimana?

Dari sudut psikologi, berbincang tentang 'masalah' yang ada tidak mendorong sesuatu penyelesaian. Ia hanya menyebabkan diri semakin mundur ke belakang dan yang paling parah, ia mengakibatkan diri tidak berbuat apa-apa. 

Lalu saya cadangkan agar perkataan 'masalah' itu ditukar kepada perkataan yang boleh menyebabkan akal memberi respon positif dan mempunyai solusi. Sebagai contoh, 'cabaran', 'ujian' atau lain-lain perkataan yang difikirkan sesuai. Pun begitu, saya tidak menolak seratus peratus apa yang mahu disampaikan oleh penulis buku yang menjadi tajuk perbincangan. 

Bagi saya mudah, mengetahui tentang masalah itu penting kerana ia merupakan asas kepada sesuatu perkara itu terjadi. Namun, bertindak ke atas masalah yang diketahui itu jauh lebih penting kerana ia menyebabkan akal kita sentiasa berputar mencari penyelesaian.

Saya tanyakan kepada salah seorang sahabat, "Sebelum memasuki tahun baharu 2014, biasanya kita akan membuat muhasabah atau 'post-mortem' agar permasalahan yang berlaku sepanjang tahun 2013 tidak berulang lagi pada tahun 2014. Di sana, kita berbincang segala bagai masalah yang ada. Sekecil-kecil masalah, sehinggalah sebesar-sebesar masalah. Tidak kira dalam aspek mana sekalipun."

Saya terus menambah, "Sehingga pertengahan bulan Mac 2014, apakah yang telah kita lakukan untuk menangani masalah-masalah tersebut? Mungkin ada yang telah melakukan sesuatu dan mungkin juga masih tidak berbuat apa-apa. Ia banyak bergantung pada cara seseorang itu berfikir."

Lalu saya kaitan dengan kata-kata seorang tokoh pemimpin bertaraf dunia yang lebih kurang begini maksudnya, "Manusia yang bercakap berkenaan 'why' (mengapa) menyebabkan diri mundur jauh ke belakang. Ia akan menyebabkan diri tidak berbuat apa-apa berbanding kita bercakap berkenaan 'how' (bagaimana). Melalui 'how', manusia akan berfikir ke hadapan dan mencari penyelesaian."

Sejujurnya, saya bersetuju dengan kenyataan ini. 

Apabila 'masalah' itu dilihat sebagai 'ujian' atau 'cabaran' maka cara berfikir kita sedikit sebanyak akan berubah. Masalah itu tetap penting dan besar untuk diamati serta diteliti, tetapi yang mendorong akal untuk mencari solusi atau bertindak ialah cara kita melihat masalah itu sendiri. Salah satu cara yang saya sarankan adalah untuk melihatnya melalui 'HOW'.

Apa yang diisi?

Selain itu, saya turut menekankan bahawa hampir kebanyakkan masalah kefahaman berlaku disebabkan oleh hati. Ia bermula daripada hati. Hatilah yang menentukan sama ada cara berfikir seseorang itu baik atau tidak. Baik di sini, sudah tentu ia menuruti apa yang Allah serta Nabi SAW ajarkan. 

Maka, mengisi mangkuk fikiran perlu bermula daripada hati yang bersih. Apabila hati bersih, maka usaha untuk mengisi dengan pemahaman yang benar menjadi mudah. Terkadang masalah kefahaman lahir apabila hati sudah ada penyakit atau rosak. Sebab itulah orang yang tidak waras akalnya tidak boleh menjadi sandaran dalam hidup. Saya turut memberi contoh bagaimana ulama mazhab mengambil sesuatu hadis. Mereka begitu mengambil berat soal akhlak perawi hadis. Salah satu tanda perawi itu berakhlak baik ialah beliau beramal dengan apa yang disampaikan. Mereka amat memelihara soal itu.

Ia sebahagian kupasan mudah terhadap mukadimmah tajuk 'Sekitar Masalahan Kefahaman' bersama dengan sahabat-sahabat pada Jumaat lepas. Moga ada kebaikan hasil catatan ini, Insya-Allah.

Insya-Allah bersambung...