Chelsea Di Hatiku

Sunday, May 20, 2012

Hari ini hari tanpa undang-undang pejabat buat diri saya. Saya mahu pakai jersey yang dihadiahkan oleh adik saya ketika berpraktikal di Jepun pada hari ini. Baju ini saya tidak pakai sehinggalah saya berkata kepada diri sendiri, "Jika Chelsea menang trofi Liga Juara-Juara, baharulah saya mahu memakainya. Jika tidak menang, ia bakal menjadi hiasan di dalam plastik yang berbalut elok sahaja!" 

Walaupun adik saya peminat tegar Man Utd dan AS Roma, tetapi kami agak terbuka serta rasional apabila bercakap tentang pasukan bola yang diminati. Ia tidak lebih daripada itu. Tidak salah kita meminati sesuatu perkara, tetapi janganlah melampaui batasan dan membuatkan kita menjadi lalai.

Misalnya, kita minat bola sepak. Tetapi sebab terlalu minat, kita sanggup menghabiskan wang untuk membeli perkara-perkara berkaitan dengan pasukan bola sepak yang kita minati. Sedangkan dengan wang yang ada, kita sebenarnya boleh gunakan untuk membeli keperluan yang jauh lebih penting dan berfaedah untuk diri dan keluarga di rumah. 

Yang lebih teruk adalah kita sanggup meninggalkan suruhan Tuhan kerana bola. Ketika perlawanan bola mahu bermula, ketika itulah syaitan mula menggoda agar kita melengah-lengahkan untuk bersolat. Mula-mula kita berlengah-lengah, akhir sekali kita terus tinggalkan. Tidak kurang juga yang sudah tidak meletakkan soal solat di dalam kepala ketika saat pintu stadium mulai dibuka. Yang difikir ialah bersegera untuk memasuki stadium. Yang bersolat, Alhamdulillah. Yang meninggalkannya pula, bagaimana? Tanyalah diri masing-masing.

Tidak salah meminati bola. Ia boleh menjadi perkara pendorong dalam hidup jika kita melihat bola dalam sudut pandang positif dan membina. Mungkin ia mampu menjadi topik perbincangan yang santai dan umum ketika berdepan dengan orang ramai. Jika sebab bola kita mampu bersatu, apalah salahnya untuk meminati bola, bukan?

Namun, ada juga yang bergaduh dan bermasam muka disebabkan oleh bola. Bahkan, sanggup merusuh, merosakkan harta awam dan berbunuhan. Ia amat ditegah sama sekali oleh agama. Apa-apa perkara sekalipun, jika terlalu fanatik dan melampaui batas, maka kesannya amatlah buruk.

Bagi saya, buatlah pertimbangan yang munasabah ketika meminati sesuatu perkara dalam hidup. Jangan terlalu ‘over’ ketika meminati sesuatu kerana ia bakal mengundang mudarat, sama ada mudarat kecil atau mudarat besar. 

Sehinggakan perlawanan akhir Chelsea menentang Bayern secara langsung pun saya tidak tonton kerana saya masih dalam perjalanan pulang ke Kota Bharu dengan menaiki bas. Saya sebenarnya boleh membuat pilihan untuk menontonnya di sekitar Kuala Lumpur, namun ia bukan menjadi keutamaan buat diri saya pada ketika itu. Yang menjadi keutamaan saya ialah untuk bersama dengan keluarga tersayang pada hari Ahad kerana ia merupakan cuti peristiwa yang dihadiahkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan buat rakyatnya bersempena perlawanan akhir Piala FA.

Bagi saya, meminati bola bukan hanya setakat mengetahui sejarah atau fakta tentang sesebuah pasukan bola sahaja atau mampu menonton perlawanan penuh dan mengulasnya sehebat pengulas sukan bertauliah. Ia bukan begitu. Ia lebih kepada persoalan hidup yang ringkas tapi jelas, iaitu apakah ia mampu membawa kita dekat dengan-Nya? Soalan tersebut sentiasa bermain di fikiran ketika saya masih setia meminati Chelsea. Itulah persoalan yang kadang-kadang saya gagal untuk menjawabnya dengan baik. 

Walaupun Chelsea di hatiku, namun biarlah Allah jauh lebih besar tempatnya di hatiku!

0 comments:

Post a Comment